.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تأخیر جبران ناپذیر در معرفی رجال دفاع مقدس مازندران
حسين زكريايي عزيزي
تأخیر جبران ناپذیر در معرفی رجال دفاع مقدس مازندران

رجال نام آور طبرستان
بایدها ونبایدها در شناخت ابعادشخصیتی رجال مازندران
تأخیر جبران ناپذیر در معرفی رجال دفاع مقدس مازندران
(حسین زکریائی عزیزی)

 فرایندی که در تاریخ اقوام مختلف،سبب افتخار ومباهات آیندگان آن قوم ویا منطقه جغرافیایی می شود،باعث ظهور رجال وشخصیت های نام آوری است که در کنار عده ای بی تفاوت وبی تکلف در لایه های حوادث روزگار خود ،در خط مقدم بوده ودر بطن حادثه موج های موثری از خود به یادگار می گذارند.
  بدون تردید این موضوع برای هرقوم وملتی اجتناب ناپذیربوده وهمه مورخین ونظریه پردازان براین مهم اتفاق داشته ودارند که عملکرد رجال گذشته چراغ راه آیندگان است.
  در این میان،بدیهی است آنچه می تواند این فرآیند را ایجاد نماید حضور افراد ثانویه ایست که عملکرد این رجال وشخصیت ها ی مورد بحث را به عنوان راوی در اتفاقات وجریانات واقع شده،بدون هیچ تحریفی ثبت وضبط نمایندتابعنوان سندی ماندگار برای آیندگان محفوظ بماند.
  ایران اسلامی نیز از دیرباز شاهد ظهور رجال والایی در مقاطع مختلف تاریخی بود که در برگ برگ تاریخ،نام آنها جاودانه مانده است  ودر عصر حاضر یعنی انقلاب ودفاع مقدس بعنوان یکی از مهمترین مقطع تاریخ ایران زمین،فرصتی شد برای ظهور مردانی که نام آنها بعنوان مردان تاریخ ساز در سینه روزگار نقش بست.
  مردانی نوظهورکه بی هیچ امکانات جنگ افزاری وطی ننمودن آموزش نظامی روز دنیادر مقابل دشمنی ایستادگی ومقاومت نمودند که از دول شرق وغرب حمایت دیپلماسی ،مالی وتسلیحاتی می شدحال آنکه حتی یک وجب از خاک کشور شان را هم به دشمن واگذار نکردند در صورتی که تاریخ این سرزمین گواه آن است که در عصر حاکمیت پادشاهان به اصطلاح قدرتمند ایران،این خاک بود که به علت بی عرضگی سردمداران زور به دشمن اهداءمی شد.
  بااین اوصاف متاسفانه آنگونه که باید وشاید ،این مردان که پرورش یافته نفس قدسی آن پیر فرزانه بودند،به نسل حاضر معرفی نشدند وشاید آیندگان نیز از این کوتاهی امروز افسوس خورده واز تاریخ سراسر افتخار این عصر مهم بی بهره بمانند.
  اگر چه در یک دهه گذشته بعضی از استانهای کشور،بابرگزاری کنگره بزرگداشت سرداران شهید در صدد زنده نگه داشتن نام ویاد این رجال وهمچنین ثبت وضبط خاطرات ووقایع جنگ هشت ساله بصورت فصلی ومقطعی برآمدند اما به جز استان کرمان که در زمینه مکتوبات بسیار حرفه ای عمل نمود، در استانهای دیگر کم کاری های زیادی در روش ثبت وضبط مکتوبات به چشم می خورد که بیان آن از حوصله این نوشتار خارج است.
  استان مازندران نیز از این مسئله مستثنی نبوده بلکه کم کاری در این منطقه دلاور پرور ورجال خیز علی رغم نقش موثر وتعیین کننده اش در سالهای دفاع مقدس ،بیشتر از استانهای دیگر بوده است.
  آنچه نگارنده این سطور را برآن داشته است تا قلم به دست گیرد واین بحث را مورد بررسی قرار دهد دغدغه ای است که سالها در ذهنش پرورانده ودر فواصل مختلف به مسئولین استان بخصوص مسئولین مرتبط به تاریخ جنگ ومدیران ارشد یادآوری کرده است که اگر دیر به فکر افتندوبه دادگنجینه های سربه مهر شده در سینه تاریخ این استان نرسند شاید اندکی بعد افسوسی غیر قابل جبران برجای بماند.
  انتظار می رفت مسئولین وقت لشکر 25 کربلا بعنوان متولی،همراه با دیگر لشگرهای سپاه ،کنگره بزرگداشت سرداران شهیدراهرچه زودتر راه اندازی نموده ودر آن ایامی که جنگ تازه خاتمه یافته بود تاریخ دفاع مقدس این استان را مدون نمایند،اما به علت بومی نبودن وهمچنین عدم آشنایی فرمانده وقت لشکر با رزمندگان ،فرماندهان شهیدوهمچنین نقش ویژه لشکری چون 25 کربلا که به گفته رهبر معظم انقلاب که در دیدار رزمندگان این لشکر در منطقه هفت تپه فرمودند:(لشکر 25 کربلا لشکری ویژه،خط شکن وخط نگهدار بود.)این مهم به تاخیر افتاد.
   اگر چه در مقطعی با همت سرادر عظیمی(جاهد)بعنوان فرمانده ارشد سپاه در استان بنیان کنگره پی ریزی شداما با گذشت بیش از 5سال نه تنها اجلاسیه کنگره برگزار نگردید بلکه هیچ اثرمانا وماندگاری در مورد تاریخ دفاع مقدس در این استان منتشر نگردید. وکنگره در این سالها به مسائل گذری وغیر ماندگاری چون برگزاری یادواره های یک یا چندروزه  بسنده کرده است.
  معمولا در کنگره های دیگر رسم براین بود که کتابهایی توسط نویسندگان برتر کشور به رشته تحریر در می آمد وپس از تدوین تاریخ دفاع مقدس استان مذبور بحث اجلاسیه مطرح وپیگیری می شد.چون آن چیزی که بعنوان تاریخ ماندگار می گردد ودر گذر زمان ازبین نمی رود کتاب وآثار مکتوب است .لذا عاقلانه است که مسئولین مرتبط با این موضوع همت بیشتری در این زمینه به خرج دهند و                    در صدبیشتری ازبودجه جاری کنگره را در تالیف وتدوین آثار مانا بکار گیرند،تا بعنوان یادگار از برگزاری کنگره برجای بماند.
   در این سالهاانتظار براین بود که نه تنها کتاب هایی در خورو شأن سرداران وفرماندهان قدرجنگ مازندران ؛چون سردارسرلشکر پاسدارمحمدحسن  طوسی ؛مغز متفکر جنگ وعارف بی همتای جبهه های جنگ وسردار شهید حاج حسین بصیر؛پیر و مرشدرزمندگان و... منتشر می شد،بلکه ابعاد مختلف شخصیت این رجال نام آور منطقه طبرستان وهمچنین تاریخ دفاع مقدس این استان برای آیندگان ثبت وضبط می گردید،اما متاسفانه این مسئله تا این لحظه عملی نشد.
  به تاخیر افتادن کار کنگره چه در روند شکل گیری وچه در ادامه فعالیت های تعیین شده آسیب غیرقابل جبرانی به تاریخ مازندران وارد نمود چرا که گذشت زمان آفت هایی را به همراه دارد که امروزه متصدیان کنگره مازندران با آن روبرو شده اند .بعنوان مثال نیمه پنهان زندگی سردارشهید طوسی ودوبرادر شهیدش(محمدحسین،محمدابراهیم)به علت در گذشت مادر بزرگوارشان که بدون تردید گوشه های مهمی از زندگی این شهیدان در سینه این مادر صبور وقهرمان پرور چون گنجینه ای ثبت بود به زیر خروارهاخاک مدفون شد وهمچنین حافظه دوستان وهمرزمان سرداران شهید پس از گذشت چند سال پس از پایان جنگ یاری نمی دهد که همه مباحث وخاطرات بکر وبی بدیل مردان مرد لشکر ویژه25 کربلا وخطه مازندران از لسانشان جاری گردد.
  در هرحال آنچه مسلم است اینکه مسئولین محترم استان مازندران به خصوص استاندار محترم جناب آقای مهندس شفقت که خود از یادگاران سالهای حماسه وایثار است وهمچنین فرمانده ارشد سپاه در استان سردارحاج علی شالیکار که از فرماندهان تارده گردان وتیپ این لشکر سرافراز در دوران پرافتخار دفاع مقدس بوده وآشنایی کاملی با روند شکل گیری لشکر ونقش موثر آن در عملیات های مهم دفاع مقدس وهمچنین شناختی که از شخصیت های نامی این لشکر چون سرداران شهیدبصیر، طوسی،نوبخت و... دارد،زودتر به فکر بیفتند وبااهتمام بیشتر جلوی خسران را گرفته وکار را بصورت دقیق به سرانجام برسانند.
  شبهه ای نیست که جوانان این مرزوبوم تشنه آنند که شخصیت سترگی چون محمد حسن قاسمی طوسی طراح جوان ومتفکر عملیات های مهم دفاع مقدس وفرمانده قدر رزمندگان مازندران را بشناسند وبعنوان الگوی کاملی از آن بهره برند وآیندگان نیز به نقش تعیین کننده این مردان مرد در مقابله با دشمن وطن واسلام مباهات نمایند.
  خالی از لطف نیست که معرفی وشناخت شخصیت هایی چون سردار شهید طوسی بعنوان سردار ملی نه تنها برای استان مازندران بلکه برای ایران اسلامی سبب مباهات وافتخار به شمار می رود.لذا خوب است به خود آییم وبنگریم که جوانان نسل امروز چه مقدار جوانان نسل گذشته را می شناسند؟آیا آنها می دانند طوسی که بود؟ویا خواهند دانست که ...؟


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

كربلايي 8 مرداد 1386
باتشكر از دقت نظر شما خواهشمند است كمي هم از زندگي دوبرادر سرداران شهيد ابوالقاسم وابوالحسن محمدزاده از شهرستان محمودآباد هم بگوييد كه واقعا مظلومند اگر از آنان ميخواهيد بيشتر بدانيد به سراغ سرداران ميرشكار-شاليكار-حاج كميل-اباذري و..... برويد
ali 10 مرداد 1386
باتشكر ازبيننده اي كه يادآورنام سرداران شهيد محمدزاده شد بايد عرض كنم در اين خانواده سه شهيد ويك جانباز شيميايي تقديم اسلام وانقلاب شده كه واقعا قابل ستايش هستند.ازصفحه زيبايتان هم كمال تشكر رادارم
هادی هادوی 30 مهر 1387
به آقای گاگول بگویید گه زیادی خورده !!!!!!!

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 8.068 seconds.